Dunia Si Comelku

Monday, March 30, 2009

mAsalah itu..masalah ini....


Tajuk blog weols nih memang cukup mengherankan. uols mungkin berkata, ”Bukankah akan lebih berbahagia kalau kita sama sekali tak punya masalah?” Kalau demikian, uols salah besar! Dimana ada kehidupan, disitu pasti ada permasalahan. tapi uols tau tak,bahawa di balik setiap masalah terkandung suatu peluang keemasan dan kesempatan yang besar untuk maju?

Ada kata-kata bijak dari Norman V Peale yang patut uols renungkan. Dalam bukunya You Can If You Think You Can, (percaya ke weols baca?) ia mengatakan, ”Apabila Allah SWT ingin menghadiahkan sesuatu yang berharga, bagaimanakah Ia memberikannya kepada Anda? Apakah Ia menyampaikan dalam bentuk suatu kiriman yang indah dalam nampan perak? Tidak! Sebaliknya Allah SWT membungkusnya dalam suatu masalah yang pelik, lalu melihat dari jauh apakah Anda sanggup membuka bungkusan yang ruwet itu, dan menemukan isinya yang sangat berharga, bagaikan sebutir mutiara yang mahal harganya yang tersembunyi dalam kulit kerang.”

Statement di atas bukan hanya kata-kata indah untuk menghibur uols yang & sedang kalut menghadapi suatu masalah. Ini adalah perubahan paradigma dan cara berpikir.cheewah kan... Keadaan apa pun yang kita hadapi sebenarnya bersifat neutral. Kita lah yang memberikan label positif atau negatif terhadapnya.

Seperti yang dikatakan ahli falsafah Cina, I Ching, ”Peristiwanya sendiri tidak penting, tapi respon terhadap peristiwa itu adalah segala-galanya.”

Semua kesulitan sesungguhnya merupakan kesempatan bagi jiwa kita untuk pulih. Tapi lebih banyak orang yang menganggap masalah sebagai sesuatu yang harus dihindari. Mereka tak mampu melihat betapa mahalnya mutiara yang terkandung dalam setiap masalah.

Ibarat mendaki gunung, ada orang yang bertype Quitters.
~Mereka mundur teratur dan menolak kesempatan yang diberikan oleh gunung.
Ada orang yang bertype Campers,
~yang mendaki sampai ketinggian tertentu kemudian mengakhiri pendakiannya dan mencari tempat yang datar dan nyaman untuk berkhemah. Mereka hanya mencapai sedikit kejayaan tapi sudah merasa puas dengan hal itu.
Type ketiga adalah Climbers,
~orang yang seumur hidupnya melakukan pendakian, dan tak pernah membiarkan apapun menghalangi pendakiannya. Orang seperti ini senantiasa melihat hidup ini sebagai ujian dan cabaran. Ia dapat mencapai puncak gunung sbb memiliki mentaliti yang jauh lebih tinggi, mengalahkan tingginya gunung.

Orang dengan type ini benar-benar meyakini apa yang pernah dikatakan Dag Hammarskjold,

”Jangan pernah mengukur tinggi sebuah gunung sebelum Anda mencapai puncaknya. Kerana begitu ada di puncak, Anda akan melihat betapa rendahnya gunung itu.” (weols dpt hasil dr bacaan dr blog mereka yg berfalsafah)

Semua masalah sebenarnya adalah rahmat terselubung bagi kita. Mereka ”berjasa” sebab dapat membuat kita lebih baik, lebih arif, lebih bijaksana, dan lebih sabar. uols mungkin baru dapat disebut pemimpin yang baik kalau uols mampu memimpin org bawahan yg susah dikawal, yang membuat para pemimpin lain angkat tangan. uols akan menjadi parents yang baik kalau uols dapat menangani anak yang bermasalah, atau pun kawan yang keras kepala, yang melakukan sesuatu melebihi batas kesabaran uols. uols baru dapat disebut profesional kalau uols mampu menangani pelanggan yang cerewet yang sering mengeluh dan banyak kerenah.

Untuk mencapai kejayaan uols perlu memiliki adversity quotient, kecerdasan dan daya tahan yang tinggi untuk menghadapi masalah.Kecerdasan tersebut dimulai dari merubah pola pikir dan paradigma uols sendiri.

Mulailah melihat semua masalah yang uols hadapi sebagai peluang, kesempatan, dan rahmat. uols akan merasa tercabar, namun tetap mampu menjalani hidup yang tenang dan damai. Berbahagialah jika Anda memiliki masalah. Itu artinya uols sedang hidup dan berkembang.

Bila uols tak punya masalah sama sekali, weols sarankan uols segera berdoa,

”Ya Allah SWT. Apakah Engkau tidak percaya lagi padaku, sehingga Engkau tak mempercayakan satu pun kesulitan hidup untuk saya atasi?”

Dengan berdoa demikian uols tak perlu khawatir. Allah SWT amat mengetahui kemampuan kita masing-masing. Ia tak akan pernah memberikan suatu beban yang kita tak sanggup memikulnya.

Dalam kehidupan ini kita tentu akan melewati beberapa musim atau episode kehidupan yang masing-masing akan saling berbeda satu sama lainnya. di suatu episode mungkin kita akan mengalami kejayaan, mungkin di episode lainnya kita akan mengalami keterpurukan, atau mungkin sebaliknya.Jika kita menyerah ketika musim dingin melanda kita, kita tentu tidak akan melihat kejayaan kita mulai muncul di musim semi mendatang, keindahan bunga-bunga di musim panas, dan terpenuhinya keperluan kita dengan buah-buahan yang berlimpah ketika musim gugur.


Tapi ingat jangan sesekali jadikan kekecewaan sebagai sebab utk kita lupa utk mengatasi masalah atau lari dari masalah....sesungguhnya aku masih mencari sesuatu utk sinar hidup yg gemilang....hasil nukilan ni adalah kesimpulan yg aku dpt buat setelah perbincangan dengan mereka yg selalu hampir dengan aku di waktu kesulitan melanda...tak pernah bersua tp selalu mendengar suara hati aku utk berkata2......aku bukan para ilmuan yg hebat...aku hanya insan yg lemah...apa yg ingin dikongsi bukan utk menunjukkan diri ini sempurna atau hebat..lebih kepada peringatan utk diri sendiri......kerana aku sedang menuju ke arah cahaya yg masih samar2...apa yg ada disebalik cahaya belom terjawab lagi...

layan kan ajew ye...zasss....

2 comments:

mummYaeesh on March 31, 2009 at 9:53 AM said...

hmannnggg aiiii...falsafah uols!

iena on March 31, 2009 at 7:03 PM said...

skali sekala mummy yaeesh...hehehe...

(^_^)

Scars That Can Never Heal

God, please send me A lover which is kind The one who love me for who I really am.....







Tentang Ryhana

My photo
ipoh, perak, Malaysia
حسبي ربي جل اللَّه ما في قلبي غير اللَّه نور محمد صلى اللَّه لا إلــــه إلا اللَّـــه
 

OrkedLife Copyright © 2009 Paper Girl is Designed by Ipietoon Blogger Template Sponsored by web hosting